پیرامون گزینه ها (واریانتهای) انکشاف بعدی حوادث در جمهوری افغانستان و گامهای ما در عرصهء جنگی
خلیل وداد خلیل وداد

 

پرولتاریای همهء کشورها متحد شوید!                                       

 

 

 

 

کمیته مرکزی

حزب کمونیست اتحاد شوروی

 

اشد محرم

پروندهء ویژه 

 

شمارهء 154/10

 

به رفقا، گرباچف، ریژکوف، چبریکوف،شواردنادزه،

یاکوولِف، یازوف، باکلانوف، بیله اوسوف ای.، گوستیف،

کریوچکوف، بیلیاکوف، پاولوف آ.  وفالین.

 

 

نقل از پروتوکول شماره154  جلسهء بیروی سیاسی کمیته مرکزی مؤرخ  15 اپریل سال 1989

 

 

پرشس وزارتهای امور خارجه، دفاع و کمیتهء امنیت دولتی اتحادشوروی.

1. با پندارهای ارائه شده در یادداشت مؤرخ 15 اپریل 1989 رفقا شواردنادزه ای. آ.، یازوف د.ت. و کریوچکوف و.آ. موافقت میشود. (پیوست است).

2. به وزارت دفاع اتحادشوروی سپارش میشود تا یکجا با وزارت خارجهء اتحادشوروی، کمیتهء امنیت دولتی اتحاد شوروی و وزارت مالیهء اتحادشوروی پیشنهادی پیرامون تعیین امتیازات و مکافات اضافی برای کارشناسان و نمایندگان وزارتهای گونه گون شوروی، افراد مسئول که جهت کار و کمک به افغانستان میروند و برای عمله هواپیماهای لشکری و ملکی و رانندگان موترهای مشغول انتقالات در جمهوری افغانستان مد نظر گرفته شده، را طرح نموده و به شورای وزیران اتحادشوروی جهت تصویب پیشکش نمایند.

 

منشی کمیته مرکزی 

   

 

 

2578

 

 

مربوط بند 10 پروتوکول شماره 154

 

اشد محرم

ک. م. ح. ک. ا. ش.

 

پیرامون گزینه ها (واریانتهای) انکشاف بعدی حوادث در جمهوری افغانستان و گامهای ما در عرصهء جنگی

 

خروج قطعات محدود نظامی شوروی از افغانستان از نگاه محتوا شرایط  جدید نظامی- سیاسی را ببار آورد.

رژیم موجود در جمهوری افغانستان نشان داد که توانایی مستقلانهء اتخاذ تصامیم معقول و اجرای آنان در زندگی در حالات فوق العاده (مانند بیسج حزب و ایجاد دفاع خودی مسلحانه، اقداماتی برای کنترول مواصلات عمده، اعلام حالت اضطرار، تحکیم وحدت و یکپارچگی حزبی بیسابقه حتی در حلقات بالایی آن، رفع اختلافات درون حزبی، ازدیاد مذاکرات با گروههای مختلف اپوزیسیون داخلی و خارجی و گامهای پیشرونده در عرصهء بین المللی) را دارد.

همچنان ارتقای مورال رزمی نیروهای مسلح و صفوف حزبی دیده میشود. از سوی دیگر نیروهای مخالف دولت نتوانستند، "حکومت انتقالی" گسترده را که منافع اکثریت اعضای اپوزیسیون را انعکاس دهد، ایجاد نمایند.

در زمان کنونی هیچکسی، حتی محافل مخالف رژیم کنونی کابل جرأت نمیکنند، پاسخهای مشخص و یکجانبه در مورد  انکشاف قریب الوقت حوادث در افغانستان و اینکه در کدام راستاها ضدانقلاب دستآورد و مؤفقیت داشته و در کجا مبارزه تشدید خواهد شد، را ارائه کند.

چنین احتیاط در پیشبینیها برعلاوهء تصمیم قاطع رهبری افغانستان برای دفاع از مواضعش  ناشی از  غلط بودن اعلامیه های رهبران ضد انقلاب برای تسخیر شهرهای جلال آباد، قندهار و غیره در روزهای نخستین پس از خروج قطعات شوروی نیز میباشد. قابل یاددهانی ست که از وجود اختلافات در صفوف نیروهای مخالف حکومت در موارد ستراتیژی و تاکتیک مبارزه و همچنان تشکیل ارگانهای جانشین حاکمیت دولتی نیز تذکر رود.

از سوی دیگر اگر از توانایی های رزمی نیروهای مسلح افغانستان بگوییم، میتوان اذعان کرد که آنها همه چیزهای لازم منجمله اسلحه و تخنیک حربی مدرن، ذخایر مهمات و وسایل مادی را برای دفاع از حاکمیت دارند.

با اینهمه بعضی موارد منفی هم هستند که  نمیتوان در ارزیابی عمومی اوضاع افغانستان آنها را بیاد نیآورد.

از آنجمله- از گسترش مداخله در امور داخلی افغانستان از سوی پاکستان و ایالات متحده و ازدیاد وظایف محولهء قوای مسلح جمهوری افغانستان با محدود بودن جلب و حظار به خدمت زیر بیرق، میتوان یاد کرد.

2578

 

 

بصورت کل در وضعیت نظامی- ستراتیژیک بعضی مشکلات دیگر نیز افزوده شده اند که از آنجمله از تمرکز نیروهای دولتی در چند منطقه، عدم ارتباط مطمئن با یکدیگر، آسیب پذیری بیش از حد ارتباطات زمینی و هوایی، پیشبرد اجباری عمدتاً عملیات دفاعی توسط اکثریت قطعات و عدم سیستم آمادگی دفاعی کابل و یکعده شهرهای بزرگ دیگر، میتوان تذکر داد.

همچنان از ناتوانی موضع نظامی- اقتصادی (تشدید بحران عمومی اقتصادی کشور، محدودیت ذخایر، لزوم اکمال منظم آنها بحساب واردات از اتحادشوروی، تهدید فزایندهء محاصره کابل و دیگر مراکز مهم سیاسی- اداری جمهوری) نیز یاددهانی باید کرد.

در ارزیابی اقدامات آیندهء اپوزیسیون میتوان پیشبینی کرد که با پایان تشکیل "حکومت مؤقت" آنها تلاش خواهند کرد جلال آباد را که در نزدیکی پاکستان قرار دارد، بگیرند. در صورتی که این برنامه کامیاب نشود، آنها پس از تجدید قوا، تلاش خواهند کرد قندهار و یا یک شهر دیگر در جنوب افغانستان (مانند خوست) را برای ایجاد مقر "حکومت" خویش اشغال کنند. بدون این و همچنان بدون برقراری نوعی از همکاری  با "اتحاد هشتگانه"، "کابینه" مجددی نمیتواند به شناسایی گستردهء بین المللی امیدوار باشد.

همزمان با اینها تلاشها  برای محاصرهء کابل و مراکز ولایات دیگر منجمله هرات تشدید خواهند یافت. اپوزیسیون توجه اصلی اش را به قطع شاهراههای حیرتان- کابل، کابل- جلال آباد و از کار انداختن میدانهای هوایی کابل، بگرام، جلال آباد، خوست، قندهار و شیندند همچنان فلج نمودن منابع تأمین انرژی دولت نیز متمرکز خواهد کرد.

2578

همینطور انتظار تشدید فعالیت سردسته های محلی اپوزیسیون در سطح ولایات، ولسوالیها و علاقه داریها، با وجود اینکه آنها عمدتاً برای گسترش ساحهء نفوذ خویش خواهند رزمید، را باید داشت. این فعالیتها میتوانند خطر جدی را بویژه در ولایاتی مانند بدخشان، لغمان، لوگر، وردک، زابل، ارزگان، غور، نیمروز، فراه، بادغیس، فاریاب و جوزجان که در آنها نیروهای دولتی کم اند، ببار بیآورند. برعلاوه مبارزه برای ساحهء نفوذ بخودی خود میتواند منبع برخوردهای ذات البینی جدید باشد.

در زمان آینده اپوزیسیون همچنان  کار فعالی را در جهت تخریب موضع حاکمیت دولتی از درون ( تشدید ضد نقلاب مخفی، شکست دستگاه حزبی- دولتی و ارتش، کار اجنتوری، سازماندهی شورشها، خرابکاری های گسترده و سبوتاژ) راه اندازی خواهد کرد.

در صورت تسخیر جلال آباد و یا یک شهر بزرگ دیگر در جنوب کشور و استقرار "حکومت مؤقت" در آن، گام بعدی اپوزیسیون ظاهراً اشغال کابل خواهد بود. برای آمادگی جدی چنین عملیات زمانی از چند هفته تا چندین ماه لازم است.

از سوی پاکستان فشار بالای "اتحاد هفتگانه" برای تحریک شان بخاطر انجام عملیات قاطعتر تشدید خواهد شد. همچنان تشدید مداخلات مستقیم پاکستان در امور داخلی افغانستان خارج از امکان نیست. آنچه مربوط به ایران است، هویداست که آنکشور تاحد زیادی تاکتیک انتظاری داشته و تلاش خواهد کرد در گام نخست نفوذش را در آن نواحی  که در آنجاها گروههای مسلح هوادار ایران مستقر اند، قایم کند.

2578

همزمان تضادها در صفوف اپوزیسیون تشدید میابند. اپوزیسیون در آینده نیز در امر سازماندهی عملیات گسترده، منسجم و با مرام یگانه مشکل خواهد داشت.

از سوی ما به افغانستان کمک همه جانبه انجام میگردد. فیصله های مصوب 12 مارچ 1989 ک.م. ح. ک.ا. ش. پیرامون اقدامات اضافی برای کمک عاجل به جمهوری افغانستان در خصوص مصوبات قبلاً اتخاذ شده (پ 149/23 و پ 149/ 24) اجرأ میشوند. در چوکات "پل هوایی"روزانه به کابل از 20 تا 30 پرواز توسط هواپیماهای نظامی- ترانسپورتی حامل تخنیک محاربوی، اسلحه، مهمات و مواد دیگر انجام مییابند.

همچنان قطارهای موتری مختلط افغان- شوروی به انجام وظایفشان برای رساندن آذوقه به افغانستان آغاز کرده اند.  برای وارد نمودن ضربات به مخالفان در منطقهء جلال آباد از بطریهء پایگاه ار- 300 پرتاب راکتی هوایی کابل استفاده میگردد. مهمات پارچه شونده، حجیم شونده و آتشزا و سلاح آتش افگن "شمیل"  طور گسترده در افغانستان استعمال میگردد. همچنان تحویلدهی وسایل ماین فرش کن از دور آغاز شده است. اقدامات مربوط به کمک فوق العاده نظامی به حکام افغانستان امکان شکست برنامه های اولیهء مخالفان در جلال آباد را مساعد ساخته و روحیهء اطمینان را در میان رهبری کشور به نیرو و امکانات خود مستحکم ساخته و بصورت عموم باعث ارتقای روحیهء سیاسی قوای مسلح جمهوری و مردم کشور شده است.

با در نظر داشت گزینه ها (واریانتها)ی گونه گون انکشاف حوادث در افغانستان شامل عدم کمک مستقیم از جانب اتحادشوروی، اقدامات ما در عرصهء نظامی باید متوجه همکاری به رهبری جمهوری افغانستان در ارتقای رزمندگی نیروهای مسلح آن و در گام نخست در بخشهای هوایی و گارد خاص و ایجاد شرایط برای کار مطمئن رژیم موجود باشد.

پیشنهاد میگردد به دوستان افغانی در عرصه های آتی همکاری شود:

1-  دوام گسیل فوق العاده اسلحه، تخنیک حربی و غیره لوازم مطابق به تعهدات قبلاً انجام شده و درخواستهای اضافی به طرف افغانی.

 

2- پرورش مستعجل کارشناسان افغانی در بخشهایی کمیاب چون متخصصان راکت در مرکز تعلیمی 720 حوزهء نظامی ترکستان.

 

3- کمک به ترمیم تخنیک محاربوی و اسلحه توسط ترمیمکاران شوروی در خاک افغانستان.

 

4-  بادرنظرداشت شیوهء عمل اپوزیسیون و وضعیت نظامی- ستراتیژیکِ گروپهای قوای دولت و حالت عمومی قوای مسلح آن به رهبری افغانستان مشورهای لازمی را داده و به آن در تهیهء پلان عملیات نظامی برضد اپوزیسیون  ومنجمله فعالیت امن شاهراه حیرتان- کابل کمک نمود. در این برنامه (پلان) ایجاد گروپهای قطعات مسلح در محلات ممکن حملات ضد انقلاب با بسیج نیروهای احتیاط (در سه استقامت  و در مرکز، منجمله تشکیل 2-3 فرقه در 3-4 ماه نزدیک در کابل)، ایجاد سیستم دفاعی درمراکز عمدهء اداری وپستهای نگهبانی در استقامتهای مهم در نظر گرفته شود.

 

2578

این آمادگیها مطابق خواسته های انجنیری بوده و در آنها سیستم آتش و بکارگیری قطعات برای انجام وظایف را در نظر باید گرفت. همچنان به  اداره کلی تأمیناتی قطعات توجه ویژه کرد. توجه ویژه باید باید به حفاظت و نگهبانی کابل، جلال آباد، قندهار، خوست، هرات، میدانهای هوایی بگرام، شاهراه حیرتان- کابل و بیز حیرتان مبذول شود. اقداماتی برای تحکیم دفاع هوایی مؤسسات مهم اداری و نظامی پیشبینی شود. برنامه های دفاع کابل و شاهراه کابل- جلال آباد بکمک نمایندگان وزارت دفاع افغانستان در افغانستان از 14 تا 16 مارچ 1989 طرح شده است.این پلانها از سوی رئیس جمهور نجیب الله پذیرفته شده اند. برای تحقق اینها کمک عملی با اسلحه و تخنیک محاربوی ارائه میگردد. کار مربوط به سیستم دفاعی کابل با جدیت باشرکت نظامیان شوروی در جمهوری افغانستان پیشبرده میشود.

 

5- همزمان با استحکام (سیستم) مدافعه به جانب افغانی توصیه گردد تاعملیات تعرضی جنگی، ضربات بمباردمانی، حملات راکتی و توپچی را به محلات بروز شورشیان در تمام کشور با هدف بیرون آوردن ابتکار از دست آنان و مجبور ساختن شان به تن دادن به مذاکرات با دولت تشدید بخشند. در چوکات حالت اضطرار در کشور به اجرای اقدامات به منظور خنثی نمودن فعالیتهای گروههای تخریبکار- تروریست و ضد انقلاب مخفی ادامه داد.

 

6- سازماندهی کار جمع آوری، تحلیل و ارزیابی اطلاعات جاسوسی پیرامون مسائل مربوط به اشتراک پاکستان و متحدانش در عملیات جنگی در خاک افغانستان. برمبنای اطلاعات بدست آمده طرحهایی را در مورد عکس العمل ممکن ما آماده ساخت.

 

ای. شواردنادزه                        د. یازوف                                            و. کریوچکوف

29 مارچ 1989

شماره 312/028

20-آ. ان.

 

2578


May 9th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی